מוזיקה קבלית
גימטרייה זו שפה של רגשות
אצל המקובלים קיימת בעיה. לכל המדעים של העולם שלנו, כמו
פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, זואולוגיה, בוטאניקה, יש שפה משלהם, אבל אין שפה לרגשות,
כי בעולם שלנו אנחנו לא יכולים לדרג אותם, למדוד אותם, לשקול, לחלק אותם לכל מיני
גוונים וכולי.-
כאשר אנחנו מתחילים לגלות את הרצון לקבל ובתוכו כל מיני
מילויים שונים, בהתאם לגודל הרצון ולאופן שלו, ב"ג' קווים", בכל דרגות
העביות שלו, אז אנחנו צריכים שפה כדי לתאר כיצד לעשות זאת.-
נניח, רישום תווים במוזיקה, זו לא שפה. אני בסך הכול
מצייר איזה שהם סימנים, שמישהו עוד צריך לנגן את זה ולהרגיש, ואז הוא אולי מבין
איזה רגש אני רציתי להעביר לו, אף על פי שבשבילו זה יכול להיות משהו אחר. יש כאן
בעיה גדולה מאוד.-
מאותה הסיבה גם הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה אינן נחשבות
למדעים מדויקים, מפני שהן מבוססות על אותו הניסיון המועט, שאותו אנחנו יכולים
לצבור בחיים שלנו ולא יותר מזה. כי אין לנו אפשרות למדוד את הרגשות בחושים שלנו,
לסדר אותם בטבלאות, בגרפים, כדי שזה יהיה כלל ברזל.-
לכן המקובלים המציאו את הרישום של ההשגות הרוחניות בעזרת
גימטריות (ערכים מספריים של אותיות ומילים), וזה באמת הפך לשפה מאוד לָקונית,
שמסוגלת לקבץ בתוכה המון פריטים מדויקים, שאותם אפשר להעביר זה לזה. וזה בניגוד
ליצירות מוזיקאליות, שבהן כל אחד יכול לדמיין לעצמו, על מה חשב המלחין, ואילו כאן
אתה לא יכול לטעות. כי כדי לפתוח גימטריות, אתה חייב להשיג ולהגיע לאותו המקום,
לאותה התופעה, להתכלל באותה הנשמה שכתבה את הרישום הזה, ואז אתה מרגיש בדיוק את
אותו המצב, מפני שאתה מתאחד עם אותה הנשמה בדבקות, ולכן בטוח, שבאמת קיבלת את המסר
שלה.
צלילים של אותיות
בהתאמה לחמשת החלקים של הכלי הרוחני: כתר, חכמה, בינה,
זעיר אנפין ומלכות, אנו מבחינים בחמש קבוצות של צלילים: גרוניים, לשוניים, חיכיים
(של החיך), של הלחיים, ושפתיים, באופן הזה אפשר לא רק לרשום את האותיות אלא גם
להביע אותן. אותו הדבר קיים גם בתווים של צלילים מוזיקליים, לצבעי הקשת ולכל מה
שקיים, מכיוון שלכולם יש שורש בחמשת חלקי הכלי הרוחני. כל מה שקיים בעולמנו שעימו
האדם פועל נכלל במערכת זו, בדיוק כמו חמשת החושים שלנו: ראייה, שמיעה, ריח, טעם
ומישוש.
על צבעים, צלילים ורוחניות
אדם שמרגיש רוחניות רואה את העולם יותר לעומק, יותר
שקוף. הוא מתחיל לראות את הסיבה לכל דבר. כל דבר הופך להיות עבורו רב גווני.
צבעים, צלילים וכולי - אין הוא מרגיש אותם בצורה יותר בולטת, אלא מרגיש את המקור
שלהם, מאיפה הם באים, מה הם רוצים, מה הם אומרים לו.
כשהוא מסתכל על צבע, שומע איזה צליל, אפילו כשמריח משהו,
הוא מתחיל לראות אותם כאילו ב"סטריאו", עמוקים יותר, ומרגיש בזה שהעולם
נעשה רב מימדי. אבל לא שמתווספים צבעים, או שנוצר בו יחס כמו של ציירים לצבעים -
מדובר במשהו אחר, שקשור למקור של הצבעים, הצלילים, הריחות וכן הלאה.
ניגון משותף
בניגון משותף מנגנים יחד וזורמים עם היצירה כמו על גלים. יש איזו הרגשה פנימית משותפת, התפעלות כללית משותפת, למרות שלכל אחד יש תפקיד משלו. אבל כל אחד נכלל מאחרים, ושומע את האחרים, את כולם יחד.
כשהנשמה תתחיל להבין כל מילה
מאוד משכנעים אותי דבריו של בעל הסולם על כך שאין לנו
שום אפשרות להבין בשכל הארצי את הרוחניות. הרי אם היו רוצים פשוט למשוך אותי, היו
מבטיחים לי את ההיפך. אך בכל זאת זה מצער להכיר בכך שהיום אינני מסוגל להבין דבר.
אינך מבין מפני שאין לך את החושים הרוחניים: ההבנה
הרוחנית, ההרגשה הרוחנית. אני תמיד נזכר בדוגמה בולטת מאוד שקיבלתי כשעבדנו על
העיבוד המוסיקלי של ניגוני בעל הסולם. כל הזמן עמד לידינו החתול של בעל הדירה.
אנחנו בכינו והתרגשנו והוא שכב לו שם בקור רוח, ורק הזיז מעט את אוזנו כשהמוסיקה
הייתה חזקה מדי. הרי שנינו חיים בגופים בהמיים, באותו עולם, אך הוא אינו יכול
להבין אותי. חסרה לו היכולת להרגיש. כיצד אפשר להסביר לחתול אלו רגשות אנחנו רוצים
להביע במוסיקה?
אך תאמינו לי שללמד חתול להבין סימפוניה זוהי משימה
מסובכת פחות מללמד אותנו להבין את הרוחניות. הרי הוא נמצא באותה הדרגה, בעולם הזה,
ואנחנו חייבים לקבל השפעה חזקה הרבה יותר, השפעת האור העליון, שיביא אותנו להרגשת
העולם הרוחני. ואז, לפי אותה ההרגשה, תתחיל מייד להבין כל מילה של המקובל. אתה
תשמע מילים בשמיעה החיצונית ויתחילו להתגלות בך רגשות פנימיים. תאר לעצמך שאתה מדבר
לחתול והוא לפתע התחיל להבין אותך…
"מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה. סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ." (תהילים לד, יג)
לימוד ניגון 1: חסל סדר פסח - בעל הסולם
אקורדים לניגון חסל סדר פסח
2/4C C G C C Am Dm,G C X2 Gm Gm Cm Gm Gm Gm Cm Gm C G C G C G F,G C X2 מקרא אקורדים: אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C) אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A) אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D) אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)
לימוד ניגון 2: קדיש - בעל הסולם
-
לימוד ניגון 3: מארש - בעל הסולם
2/4 Em | Em | B | B Am | Am | F#○ | B | B G | B | B| Em Em | B | C , Am7 | B Em | Em | Em B | Am | B C , Am7 | B Em סולו לניגון מארש סי סי סי סי, סול סול פה# סול פה# מי. מי רה# מי מי, פה# פה#, מי פה# מי רה#. רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו סי לה, סי סי סי סי, מי רה# דו סי. סי סי סי(נמוך) סי(גבוה), לה# סי, לה# סי, לה# סי, פה#, סי פה#, סי פה#, סול פה# סול, פה# מי. סי סי סי מי, מי פה# מי רה#. רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי. סי סי סי סול, סול מי סול. סי סי סי סול, פה# סול לה, סול פה#. סי סי סי לה, סול, פה#, מי רה# רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי. מקרא אקורדים: אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B) אקורד סי = סי • רה# • פה# (B = B • D# • F#) אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד לה מינור 7 = לה • דו • מי • סול (Am7 = A • C • E • G) אקורד פה#○ [דיאז מוקטן] = פה# • לה • דו (F#○ = F# • A • C) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)
לימוד ניגון 4: קריבו לי - בעל הסולם
3/4 Dm | Dm | E | A
A | A | Dm | Bb | A | A
Dm | Dm | E | A
A | A | Dm | Bb | A | A | A | A
F | F | F | F | Dm | B♭| Gm | Dm
Dm | A | Dm | A
Gm | Gm | A | A
Dm | Dm | Dm | Dm
Dm | Dm | Dm | Dm
Dm | Dm | Gm | A
A | A | A | Dm
Dm | F\c | B♭| Gm
A | A | Dm | Dm
סולו לניגון אל מסתתר
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה,
רה רה רה פה מי, רה רה דו#.
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה.
רה דו#, לה רה דו#, סיb סיb לה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה סול לה סיb לה,
סול סול פה מי לה רה.
לה רה רה רה, דו#.
לה רה רה רה, דו#.
סול סול סול רה דו#, סיb סיb לה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
רה פה פה, רה פה פה,
פה סול, פה פה מי.
מי סול סול, מי סול סול,
סול לה, סול סול פה.
רה פה פה, רה פה פה,
רה פה לה, סול פה מי רה דו# סיb לה, לה לה לה, פה מי רה.
מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (G = G • Bb • D)
אקורד סי במול = סיb • רה • פה (Bb = Bb • D • F)
אקורדים לניגון להגיד בבוקר חסדך
2/4 Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am
סולו לניגון להגיד בבוקר חסדך
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו רה מי, לה.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו רה מי, לה.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו סי לה.
מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)
לימוד ניגון 7: בני היכלא (גירסה ראשונה) - ניגון בעל הסולם
4/4 Am , Dm | Am
E | E | E | Dm | Bdim | Bdim | E
E | E | Am | E | E | Dm
Bdim | Bdim | E
Am | Am | Am , E | E | E , Am
F | Dm | Bdim | Bdim | E
סולו לניגון בני היכלא:
מי, פה, רה פה מי.
מי פה סול# לה סול#, פה לה סול#.
סול# לה סי לה סול#, פה מי רה, מי פה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי סי דו רה דו סי, סול# לה סול# פה מי.
מי לה, סול# לה סי דו, סי דו, לה דו סי.
סי רה, דו סי לה, סי לה סול# פה, לה פה מי פה, רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי לה, מי דו סי דו לה
לה מי רה פה מי, רה מי, רה מי, רה מי רה, דו סי רה דו.
מי רה, פה מי רה, דו סי לה, סול# לה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סי מוקטן = סי • רה • פה (Bdim = B • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)
לימוד ניגון 8: הנה כחומר - ניגון בעל הסולם
2/4 Gm | Gm | Gm | Gm
Cm | Gm | E♭| Cm
A♭| Gm | D | Gm
Cm | Cm | Cm | Cm
Cm | Cm
Gm | Gm | Gm | Gm
B♭| F | E♭-D | Gm | Gm
סולו לניגון הנה כחומר:
רה סול, רה סול, רה סול.
סול סיb, סול סיb, סול סיb.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.
סול דו, סול דו. סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
דו רה רה, רה פה דו דו,
סיb דו, לה סיb, סול.
מקרא אקורדים:
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)
אקורד מיb במול = מיb • סול • סיb (Eb = Eb • G • Bb)
אקורד להb במול = להb • דו • מיb (Ab = Ab • C • Eb)
אקורד רה = רה • פה# • לה (D = D • F# • A)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה (Bb = Bb • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)
לימוד ניגון 9: מסוד חכמים - ניגון בעל הסולם
אקורדים לניגון מסוד חכמים
4/4 Dm | Dm | Dm | Dm
Em , A | Dm | B♭| A7 | Dm
Dm | Dm | Dm | Dm
Em , A | Dm | B♭ | Gm | A | Bb
Em , A | Dm | B♭| A7 | Dm
2/4 3/4 2/4
Dm | Dm | Am | Am | Em | Am
Dm | Dm | Am | Am | Em | Am
Em , A | Dm | B♭| Gm | A | Bb
Em , A| Dm | B♭| A7 | Dm
סולו לניגון מסוד חכמים:
רה מי פה סול לה סיb סיb לה לה,
סיb לה לה,
סיb לה סיb לה סיb לה, רה לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה, מי רה דו#, מי רה.
רה מי פה סול לה סיb סיb לה לה,
סיb לה לה,
סיb לה סיb לה סיb לה, רה לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה.
פה מי רה סול.
פה מי רה פה.
מי פה סול, לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה מי רה דו# מי רה.
לה רה. לה סי דו סי, רה דו סי, לה לה. סי, לה לה.
סול מי סול סי, לה.
לה רה. לה סי דו סי רה דו סי לה לה, סי לה לה.
סול מי סול סי, לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה.
פה מי רה סול.
פה מי רה פה.
מי פה סול, לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה מי רה דו# מי רה.
מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)
אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה (Bb = Bb • D • F)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E)
מוזיקה קבלית
בניגוניהם הייחודיים, המקובלים מבטאים את התרשמותם מהעולם הרוחני בצורת צלילים. כשהאדם מאזין למוזיקה הקבלית, הצלילים נכנסים לליבו ומכוונים את מיתרי נשמתו להרגשת העולם העליון
ניגוני בעל הסולם
שירת הרב"ש
מתוך ספר "תלמוד עשר הספירות"
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה