מוזיקה קבלית

 מוזיקה קבלית

הרחבה של השכל והרגשות

גימטרייה זו שפה של רגשות

אצל המקובלים קיימת בעיה. לכל המדעים של העולם שלנו, כמו פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, זואולוגיה, בוטאניקה, יש שפה משלהם, אבל אין שפה לרגשות, כי בעולם שלנו אנחנו לא יכולים לדרג אותם, למדוד אותם, לשקול, לחלק אותם לכל מיני גוונים וכולי.-

כאשר אנחנו מתחילים לגלות את הרצון לקבל ובתוכו כל מיני מילויים שונים, בהתאם לגודל הרצון ולאופן שלו, ב"ג' קווים", בכל דרגות העביות שלו, אז אנחנו צריכים שפה כדי לתאר כיצד לעשות זאת.-

נניח, רישום תווים במוזיקה, זו לא שפה. אני בסך הכול מצייר איזה שהם סימנים, שמישהו עוד צריך לנגן את זה ולהרגיש, ואז הוא אולי מבין איזה רגש אני רציתי להעביר לו, אף על פי שבשבילו זה יכול להיות משהו אחר. יש כאן בעיה גדולה מאוד.-

מאותה הסיבה גם הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה אינן נחשבות למדעים מדויקים, מפני שהן מבוססות על אותו הניסיון המועט, שאותו אנחנו יכולים לצבור בחיים שלנו ולא יותר מזה. כי אין לנו אפשרות למדוד את הרגשות בחושים שלנו, לסדר אותם בטבלאות, בגרפים, כדי שזה יהיה כלל ברזל.-

לכן המקובלים המציאו את הרישום של ההשגות הרוחניות בעזרת גימטריות (ערכים מספריים של אותיות ומילים), וזה באמת הפך לשפה מאוד לָקונית, שמסוגלת לקבץ בתוכה המון פריטים מדויקים, שאותם אפשר להעביר זה לזה. וזה בניגוד ליצירות מוזיקאליות, שבהן כל אחד יכול לדמיין לעצמו, על מה חשב המלחין, ואילו כאן אתה לא יכול לטעות. כי כדי לפתוח גימטריות, אתה חייב להשיג ולהגיע לאותו המקום, לאותה התופעה, להתכלל באותה הנשמה שכתבה את הרישום הזה, ואז אתה מרגיש בדיוק את אותו המצב, מפני שאתה מתאחד עם אותה הנשמה בדבקות, ולכן בטוח, שבאמת קיבלת את המסר שלה.

צלילים של אותיות

צלילים של אותיות

בהתאמה לחמשת החלקים של הכלי הרוחני: כתר, חכמה, בינה, זעיר אנפין ומלכות, אנו מבחינים בחמש קבוצות של צלילים: גרוניים, לשוניים, חיכיים (של החיך), של הלחיים, ושפתיים, באופן הזה אפשר לא רק לרשום את האותיות אלא גם להביע אותן. אותו הדבר קיים גם בתווים של צלילים מוזיקליים, לצבעי הקשת ולכל מה שקיים, מכיוון שלכולם יש שורש בחמשת חלקי הכלי הרוחני. כל מה שקיים בעולמנו שעימו האדם פועל נכלל במערכת זו, בדיוק כמו חמשת החושים שלנו: ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש.

על צבעים צלילים ורוחניות

על צבעים, צלילים ורוחניות

אדם שמרגיש רוחניות רואה את העולם יותר לעומק, יותר שקוף. הוא מתחיל לראות את הסיבה לכל דבר. כל דבר הופך להיות עבורו רב גווני. צבעים, צלילים וכולי - אין הוא מרגיש אותם בצורה יותר בולטת, אלא מרגיש את המקור שלהם, מאיפה הם באים, מה הם רוצים, מה הם אומרים לו.

כשהוא מסתכל על צבע, שומע איזה צליל, אפילו כשמריח משהו, הוא מתחיל לראות אותם כאילו ב"סטריאו", עמוקים יותר, ומרגיש בזה שהעולם נעשה רב מימדי. אבל לא שמתווספים צבעים, או שנוצר בו יחס כמו של ציירים לצבעים - מדובר במשהו אחר, שקשור למקור של הצבעים, הצלילים, הריחות וכן הלאה.

ניגון משותף

בניגון משותף מנגנים יחד וזורמים עם היצירה כמו על גלים. יש איזו הרגשה פנימית משותפת, התפעלות כללית משותפת, למרות שלכל אחד יש תפקיד משלו. אבל כל אחד נכלל מאחרים, ושומע את האחרים, את כולם יחד.

כשהנשמה תתחיל להבין כל מילה


כשהנשמה תתחיל להבין כל מילה

מאוד משכנעים אותי דבריו של בעל הסולם על כך שאין לנו שום אפשרות להבין בשכל הארצי את הרוחניות. הרי אם היו רוצים פשוט למשוך אותי, היו מבטיחים לי את ההיפך. אך בכל זאת זה מצער להכיר בכך שהיום אינני מסוגל להבין דבר.

אינך מבין מפני שאין לך את החושים הרוחניים: ההבנה הרוחנית, ההרגשה הרוחנית. אני תמיד נזכר בדוגמה בולטת מאוד שקיבלתי כשעבדנו על העיבוד המוסיקלי של ניגוני בעל הסולם. כל הזמן עמד לידינו החתול של בעל הדירה. אנחנו בכינו והתרגשנו והוא שכב לו שם בקור רוח, ורק הזיז מעט את אוזנו כשהמוסיקה הייתה חזקה מדי. הרי שנינו חיים בגופים בהמיים, באותו עולם, אך הוא אינו יכול להבין אותי. חסרה לו היכולת להרגיש. כיצד אפשר להסביר לחתול אלו רגשות אנחנו רוצים להביע במוסיקה?

אך תאמינו לי שללמד חתול להבין סימפוניה זוהי משימה מסובכת פחות מללמד אותנו להבין את הרוחניות. הרי הוא נמצא באותה הדרגה, בעולם הזה, ואנחנו חייבים לקבל השפעה חזקה הרבה יותר, השפעת האור העליון, שיביא אותנו להרגשת העולם הרוחני. ואז, לפי אותה ההרגשה, תתחיל מייד להבין כל מילה של המקובל. אתה תשמע מילים בשמיעה החיצונית ויתחילו להתגלות בך רגשות פנימיים. תאר לעצמך שאתה מדבר לחתול והוא לפתע התחיל להבין אותך…

טוויטר
כאשר תלמידי בעל הסולם היו מייצרים בתוכם תפיסה חדשה, כלי ההנהגה העליונה - חוש שישי, הם היו מרגישים את ניגוני העולמות הרוחניים באופן שונה. המוסיקה של העולמות העליונים, אשר כביכול אינה מתוחכמת מדי, היתה מעלה בהם שכבות עמוקות של השגות ורגשות עליונים חדשים. (הרב מיכאל לייטמן, טוויטר, 23.09.18)

שרים יחד 'מי האיש' שיר ידוע מתוך המקורות:

"מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה. סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ." (תהילים לד, יג)

ניגוני בעל הסולם  
לימוד עצמי 


לימוד ניגון 1: חסל סדר פסח - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'חסל סדר פסח' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון חסל סדר פסח

2/4C C G C C Am Dm,G C X2 Gm Gm Cm Gm Gm Gm Cm Gm C G C G C G F,G C X2 מקרא אקורדים: אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C) אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A) אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D) אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)


לימוד ניגון 2: קדיש - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קדיש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קדיש

2/4 Am | Am | Am | Am Am | Am | Am | Am C | C | Am | Am F | Dm | E | Am C | C | Am | Am F | Dm | E | Am Am | Am | Am | Am Am | Am | Am | Am C | F | Dm | Dm F | G | C | C C | F | Dm | Dm F | G | C | Am Am | Am | E | Am סולו לניגון קדיש לה, סיb, לה. לה(נמוך), לה(גבוה), מי. סול סול סול סול סול, לה סול מי דו. מי מי מי מי מי, פה מי דו לה. לה דו, לה פה, מי רה דו רה מי. סול סול סול סול סול, לה סול מי דו. מי מי מי מי מי, פה מי דו לה. לה דו, לה פה, מי רה דו סי לה. לה, סיb לה סול פה סיb לה. לה(נמוך), לה(גבוה), סול פה מי, לה מי. סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה. פה פה פה פה סול. מי רה דו רה מי. סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה. פה פה פה פה סול. מי רה דו רה דו. דו סי לה מי, סי רה דו סי לה. מקרא אקורדים: אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G) אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C) אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A) אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)

לכבודם של הגדולים
לכבודם של הגדולים
בעל הסולם כתב שיר לכת (מארש) לכבודם של אותם המעטים שהגיעו לגמר התיקון, לעלייה שלמה מעל האגו שלהם והשיגו אלטרואיזם מוחלט, תכונת השפעה ואהבה לזולת, למען כולם.
-
שיר לכת זה מוקדש לאותן אישיויות מעטות, שהצליחו לעשות את גמר התיקון האישי שלהם בכל הזמנים, בכל התקופות.
-
שיר הלכת מהלל ומשבח את האנשים הגדולים, שהשיגו את המערכת העליונה של הטבע כולו, כאות הוקרה על הייחודיות, ההתמדה, העקשנות, היכולת להתעלות מעל עצמם להפוך להיות במהלך החיים האלה אורחים בהיכלות הגבוהים של הבורא.
-

לימוד ניגון 3: מארש - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'מארש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון מארש
2/4 Em | Em | B | B Am | Am | F#○ | B | B G | B | B| Em Em | B | C , Am7 | B Em | Em | Em B | Am | B C , Am7 | B Em סולו לניגון מארש סי סי סי סי, סול סול פה# סול פה# מי. מי רה# מי מי, פה# פה#, מי פה# מי רה#. רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו סי לה, סי סי סי סי, מי רה# דו סי. סי סי סי(נמוך) סי(גבוה), לה# סי, לה# סי, לה# סי, פה#, סי פה#, סי פה#, סול פה# סול, פה# מי. סי סי סי מי, מי פה# מי רה#. רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי. סי סי סי סול, סול מי סול. סי סי סי סול, פה# סול לה, סול פה#. סי סי סי לה, סול, פה#, מי רה# רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי. מקרא אקורדים: אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B) אקורד סי = סי • רה# • פה# (B = B • D# • F#) אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד לה מינור 7 = לה • דו • מי • סול (Am7 = A • C • E • G) אקורד פה#○ [דיאז מוקטן] = פה# • לה • דו (F#○ = F# • A • C) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)


לימוד ניגון 4: קריבו לי - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קריבו לי' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קריבו לי
2/4 Bm | A | G | Bm Bm | A | Em | Bm | Bm Em | G | A | Bm Em | G | A | Bm Em | G | G(1/4) | A A | A | A | A Bm | Bm | A | Em | Bm Em | G | A | Bm סולו לניגון קריבו לי סי(נמוך) סי(גבוה) פה#. מי לה מי. רה מי לה סול פה# מי פה#. פה# רה סי, לה סי מי. מי סי, לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי. לה, רה מי, לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי. סי מי סול, סול לה סי סול, סול פה# מי סי, לה מי. רה, מי רה דו# רה מי, רה דו# סי. סי(נמוך) סי(גבוה) פה#, פה# רה סי, לה סי מי. מי סי לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי. מקרא אקורדים: אקורד סי מינור = סי • רה • פה# (B = B • D • F#) אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B) לימוד ניגון 5: אל מסתתר - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'אל המסתתר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול




אקורדים לניגון אל מסתתר


3/4 Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A
Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A | A | A
F | F | F | F | Dm | B♭| Gm | Dm

Dm | A | Dm | A
Gm | Gm | A | A
Dm  | Dm  | Dm | Dm
Dm | Dm | Dm | Dm
Dm  | Dm  | Gm | A
A  | A | A | Dm
Dm | F\c | B♭| Gm
A | A | Dm | Dm

סולו לניגון אל מסתתר
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה,
רה רה רה פה מי, רה רה דו#.
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה.
רה דו#, לה רה דו#, סיb סיb לה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה סול לה סיb לה,
סול סול פה מי לה רה.
לה רה רה רה, דו#.
לה רה רה רה, דו#.
סול סול סול רה דו#, סיb סיb לה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
רה פה פה, רה פה פה,
פה סול, פה פה מי.
מי סול סול, מי סול סול,
סול לה, סול סול פה.
רה פה פה, רה פה פה,
רה פה לה, סול פה מי רה דו# סיb לה, לה לה לה, פה מי רה.

מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד פה =  פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (G = G • Bb • D)
אקורד סי במול  = סיb • רה • פה (Bb = Bb • D • F)


לימוד ניגון 6: להגיד בבוקר חסדך - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'להגיד בבוקר חסדך' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון להגיד בבוקר חסדך
2/4 Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am

סולו לניגון להגיד בבוקר חסדך
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו רה מי, לה.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו רה מי, לה.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו סי לה.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)


לימוד ניגון 7: בני היכלא (גירסה ראשונה) - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'בני היכלא (גירסה 1)' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון בני היכלא
4/4 Am , Dm | Am
E | E | E | Dm | Bdim | Bdim | E
E | E | Am | E | E | Dm
Bdim | Bdim | E
Am | Am | Am , E | E | E , Am
F | Dm | Bdim | Bdim | E

סולו לניגון בני היכלא:
מי, פה, רה פה מי.
מי פה סול# לה סול#, פה לה סול#.
סול# לה סי לה סול#, פה מי רה, מי פה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי סי דו רה דו סי, סול# לה סול# פה מי.
מי לה, סול# לה סי דו, סי דו, לה דו סי.
סי רה, דו סי לה, סי לה סול# פה, לה פה מי פה, רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי לה, מי דו סי דו לה
לה מי רה פה מי, רה מי, רה מי, רה מי רה, דו סי רה דו.
מי רה, פה מי רה, דו סי לה, סול# לה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סי מוקטן = סי • רה • פה (Bdim = B • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)


לימוד ניגון 8: הנה כחומר - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'הנה כחומר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול 



אקורדים לניגון הנה כחומר
2/4 Gm | Gm | Gm | Gm
Cm | Gm | E♭| Cm
A♭| Gm | D | Gm

Cm | Cm | Cm | Cm
Cm | Cm
Gm | Gm | Gm | Gm
B♭| F | E♭-D | Gm | Gm

סולו לניגון הנה כחומר:
רה סול, רה סול, רה סול.
סול סיb, סול סיb, סול סיb.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.

סול דו, סול דו. סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
דו רה רה, רה פה דו דו,
סיb דו, לה סיb, סול.

מקרא אקורדים:
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)
אקורד מיb במול = מיb • סול • סיb (Eb = Eb • G • Bb)
אקורד להb במול =  להb • דו • מיb (Ab = Ab • C • Eb)
אקורד רה = רה • פה# • לה (D = D • F# • A)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה  (Bb = Bb • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)


לימוד ניגון 9: מסוד חכמים - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'מסוד חכמים' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול


אקורדים לניגון מסוד חכמים
4/4 Dm | Dm | Dm | Dm
Em , A | Dm | B♭| A7 |  Dm

Dm | Dm | Dm | Dm
Em , A | Dm | B♭ | Gm | A | Bb
Em , A | Dm | B♭| A7 |  Dm

         2/4            3/4            2/4
Dm | Dm | Am | Am | Em | Am
Dm | Dm | Am | Am | Em | Am
Em , A | Dm | B♭| Gm | A | Bb
Em , A| Dm | B♭| A7 | Dm

סולו לניגון מסוד חכמים:
רה מי פה סול לה סיb סיb לה לה,
סיb לה לה,
סיb לה סיb לה סיb לה, רה לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה, מי רה דו#, מי רה.

רה מי פה סול לה סיb סיb לה לה,
סיb לה לה,
סיb לה סיb לה סיb לה, רה לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה.
פה מי רה סול.
פה מי רה פה.
מי פה סול, לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה מי רה דו# מי רה.

לה רה. לה סי דו סי, רה דו סי, לה לה. סי, לה לה.
סול מי סול סי, לה.
לה רה. לה סי דו סי רה דו סי לה לה, סי לה לה.
סול מי סול סי, לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה.
פה מי רה סול.
פה מי רה פה.
מי פה סול, לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה מי רה דו# מי רה.

מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)
אקורד לה =  לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה  (Bb = Bb • D • F)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד לה מינור =  לה • דו • מי (Am = A • C • E)



נספח 
ניגוני המקובלים 

מוזיקה קבלית

מוזיקה קבלית


בניגוניהם הייחודיים, המקובלים מבטאים את התרשמותם מהעולם הרוחני בצורת צלילים. כשהאדם מאזין למוזיקה הקבלית, הצלילים נכנסים לליבו ומכוונים את מיתרי נשמתו להרגשת העולם העליון

ניגוני בעל הסולם

אסופת ניגונים מאת בעל הסולם והרב ברוך שלום אשלג. כדי להרגיש את המדרגות הרוחניות שהמקובלים חוו, עלינו רק להאזין לניגוניהם ולרצות להתחבר באמצעותם להרגשת העולם העליון

שירת הרב"ש

העוצמה שמעביר המקובל בשירתו, היא אדירה ויכולה לחולל בנו פלאים. כדי לגלות את אותו הכוח הרוחני, עלינו רק לרצות להגיע אל מחוז השלמות שמתאר הרב"ש בשיריו
הרב ד"ר מיכאל לייטמן פותח צוהר אל המשמעות הפנימית של המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניהם המקוריים של הרב"ש ובעל הסולם

הצלילים הם האמצעי הישיר ביותר, הפשוט ביותר, לחולל בנו שינוי, שיגרום לנו לחוות משהו מהרוחניות. מקובלים תמיד כתבו שירים וניגונים יחד עם המאמרים המוכרים לנו. הצליל נכנס ללב האדם ומשנה אותו, מכייל אותו להרגשת העולם העליון, משום שניגוני המקובלים מבטאים את כל המדרגות וההרגשות של העולמות העליונים
כל אחד מאיתנו חווה מוזיקה בצורה שונה. לא ניתן להשוות את התרשמותם של שני אנשים מאותו הניגון. בסרט זה מסביר הרב לייטמן את המשמעות הפנימית המסתתרת מאחורי המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניו המקוריים של הרב יהודה אשלג, מגדולי המקובלים בכל הזמנים

הַשִּׁיר שֶׁל בַּעַל הַסּוּלָּם
מתוך ספר "תלמוד עשר הספירות"

הַבָּהִיר! וּמִן שְחָקִים מַזְהִיר.
שָמָּה: מִבִּפְנִים לְפָּרֹכֶת הַמָּסָךְ.
סוֹד צַדִּיקִים שָמָּה מִתְבַּהֵר!
וְיָאִירוּ יַחְדָּיו הָאוֹר וְהַחוֹשֶׁךְ.

טוֹב מְאוֹד, לַחֲקוֹר מִפְעָלָיו,
וְאֵלָיו הִזָּהֲרוּ מִשְּׁלוֹחַ יָד.
אָז תִּשְמְעוּהוּ, וְכֹה תִּפְגְּשוּהוּ,
בְּמִגְדָּל עוֹז, שֵׁם הַמְּיוּחָד!

וְיֶעֱרַב לָכֶם דְּבַר אֱמֶת,
לְדַבֵּר דָּבָר בְּלִי בָּר.
וְכָל שֶׁאַתֶּם תֶּחֱזוּ לָכֶם,
עֵינֵיכֶם תִּרְאֶנָה וְלֹא זָר!

-


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה